tisdag 7 september 2010

Världens bästa bilderbok

Jag var på väg till sängen, men fick ett infall. Jag måste få visa upp Världens Bästa Bilderbok. Sven Nordqvists Var är min syster?. Nordqvist är, tillsammans med Astrid, min husgud. Jag älskar Astrid för texterna (och Ilon för bilderna!) men Sven Nordqvist är ändå den bästa på att få alla mina estetiska känselspröt att dansa schottis och stå på huvudet. Man kan titta på hans bilder i timmar! Det gör jag ibland också. Speciellt med den här boken, där Nordqvist först ritade precis vad han ville rita, utan någon tanke bakom. Sedan gjorde han en berättelse till bilderna. Men det är ju bilderna som är den här bokens vocal point, dom är så fruktansvärt vackra och det tog Nordqvist flera år att måla dem. Vem säger att barnboksillustrationer inte kan vara konst? Inte är det jag iallafall!

En rolig grej med den här boken är att på varje sida så har Nordqvist tecknat en liten liten råttfigur någonstans i bilden (förutom huvudpersonen då). Alltså den borttappade systern finns med någonstans på alla bilderna. Jag har fortfarande inte hittat henne på alla. Det är som Where's Waldo, fast svårare.

Photobucket

Jag ville bara göra er uppmärksamma på detta fantastiska konstverk. Nu ska jag ramla i säng, jag ska upp tidigt och rabbla lagar och paragrafer under vårt juridikseminarie. Man vet att man nog är på fel plats om man ser fruktansvärt mycket mer fram emot extrakursen, Bilderboken i teori och praktik, som börjar på fredag. Då ska man ta med sig sina favoritbilderböcker. Jag tar med den här och såklart Astrid Lindgren och Ilon Wiklands Jag vill inte gå och lägga mig.

1 kommentar: